tirsdag den 26. marts 2013

Tortilla med Oksekød



Rød bøf ala mexico, lynhurtigt i en tortillapandekage. Det er ikke helt tosset :) Denne opskrift fandt jeg i Hjemmet. Den fik lidt mere chili end opskriften sagde, og set i bagklogskabens klare lys, så havde jeg nok skiftet persillen ud med koriander, hvis jeg havde tænkt mig om. Det vil jeg lade være op til dig :)

Tortillapandekager: Hvilken type man vælger er jo nok en smagssag. Men rent sundhedsmæssigt kan det naturligvis betale sig at vælge fuldkornsversionen. Og så er der det med størrelserne. Tortillas laves i to standardstørrelser. De små, der vejer ca. 40 gram og de store der vejer ca. 60. Til aftensmad plejer jeg at lave to små, og til frokost en stor. Men det kommer jo igen an på appetit og daglige vaner. Den nemmeste måde at tilberede tortilla'er på, er ved at pakke dem tæt i staniol. De må gerne ligge i en bunke på op til 8 stk.  Det vigtige er, at staniolen lukker HELT tæt, ellers får de hårde kanter. Varmer man 1 eller 2 pandekager, så tager det kun fem min ved 200 grader. 8 pandekager bør have ½ time.  Lad ekstra pandekager ligge i staniolen til de skal spises. 


Tortilla med Oksekød til 2 personer


Ingredienser:


2 oksesteaks a 125 g.
2 tsk. olie
1 rød peberfrugt i strimler
2 løg i strimler
½ karton tomatpassata
2 fed hvidløg, finthakkede
1 tsk. spidskommen
1 tsk. oregano
1 tsk. sambal oelek
1 tsk. salt

½ bakke salatblade
1 bdt. persille eller koriander
4 små fuldkornstortillaer

Fremgangsmåde:

1. Brun kødet i olien, tilsæt peberfrugt og løg og steg et par min. 

2. Tilsæt tomatpassata, hvidløg, spidskommen, oregano, sambal oelek og salt og kog et par min. 

3. Server ovenpå salatblade og persille i varme tortillapandekager. 

ProPoints: 11 points per person

Ingen kommentarer:

Send en kommentar