onsdag den 1. maj 2013

Tunesisk Fiskesuppe




En lækkert krydret suppe, der smager lidt over i Indien, hvilket det nordafrikanske køkken ofte gør. Grundkrydringen er en Harissa krydderiblanding, som kan købes hos mellemøstlige grønthandlere, og den smager rigtig godt. Det er vigtigt at fisken ikke koger med længere end der står, da den ellers bliver sej og træls. Jeg brugte rødspætte, men alle typer fisk kan bruges i suppen, gerne mere end en slags.

Tunesisk fiskesuppe til 2 personer


Ingredienser:

1½ spsk. olie
1 hakket løg
2 fed finthakket hvidløg
1 spsk. koncentreret tomatpure
3/4 tsk. gurkemeje
3/4 tsk. spidskommen
1 tsk. harissa
6 dl. fiskebouillon
1 laurbærblad
100 g. pasta til suppe
200 g. rødspætte eller anden fisk
1 spsk. hakket mynte
1 spsk. citronsaft

Fremgangsmåde:

1. Steg løg 10 min i olie til det er blødt.

2. Tilsæt hvidløg, tomatpure, gurkemeje, spidskommen og haissa og steg 30 sekunder.

3. Tilsæt bouillon og laurbærblad, bring i kog og lad det simre under låg 30 min.

4. Tilsæt pasta og lad det koge til pastaen er næsten færdig. (6-8 min.)

5. Tilsæt fisk i mundrette bidder og lad det simre 3-4 min til fisken er netop færdig.

6. Tilsæt mynte og citronsaft, smag til med salt og server, evt. pyntet med lidt mynte.

ProPoints: 9 points per person

Ingen kommentarer:

Send en kommentar