lørdag den 4. maj 2013

Valnøddeboller



Det her er endnu en af de opskrifter, jeg har haft liggende i gemmerne fra barnben, hvor jeg stod for en stor del af brødbagningen derhjemme. Jeg vil tro dem stammer fra Hjemmet, et nummer engang i 90'erne. Gode opskrifter lever, det kan vi hurtigt blive enige om, og det gælder også denne. Virkelig velsmagende boller, både til morgenmad med smør og ost og med f.eks. skinke og grøn salat til frokost. 

Valnøddeboller, 16 stk.


Ingredienser:

50 g. gær
1 dl. vand
4 dl. ymer
3 spsk. olie
1½ tsk. salt
50 g. valnødder
175 g. grahamsmel
425 g. mel

Æg eller vand til pensling

Fremgangsmåde:

1. Rør gæren ud i vandet og tilsæt ymer, olie, salt og hakkede nødder.

2. Tilsæt grahamsmel, rør godt, tilsæt mel lidt efter lidt og ælt grundigt.

3. Hæver 45 min lunt og tildækket.

4. Del dejen i 16 stykker og form til boller. Efterhæver 20 min lunt og tildækket.

5. Pensles med æg eller vand og bager 10-15 min ved 180 grader.

ProPoints: 5 points per bolle





1 kommentar:

  1. Hej. En god opskrift, bagte bollerne i går, men tror lige du skal tilføje 2 tsk sukker tik opskriften, for mine boller fik slet ingen farve. Tror også temperaturen skal hæves til 200 grader. For mine boller, hver plade fik 20 min. Inden de var bagt. 🙂 og skriv evt. At de skal pensles med æg eller kaffe for at få god farve.

    SvarSlet