lørdag den 31. august 2013

Focaccia med Timian




Focaccia er et af mine favorit madbrød. Det kan varieres i det uendelige, og det kan derfor passe til alle sammenhænge. I denne omgang vil en kollega tage noget røget kød med til en omgang kollegahygge, og jeg lovede at bage noget brød til. Så jeg tænkte, at brødet gerne skulle være fint og lyst, og at det samtidig skulle have en lidt kraftig smag til at stå imod det røgede. 

Focaccia med Timian


Ingredienser:

25 g. gær
4 dl. vand
1 spsk. salt
2 spsk. olivenolie
1 tsk. akaciehonning
800 g. mel

Olivenolie
havsalt
frisk timian

Fremgangsmåde:

1. Rør gæren ud i vandet, tilsæt salt, olivenolie og honning og tilsæt mel lidt efter lidt. Ælt grundigt.

2. Hæver 45 min lunt og tildækket.

3. Dejen æltes igennem og rulles ud. Lægges på bagepapir. Stik nogle fordybninger med fingrene, pensl med olivenolie, drys med havsalt og læg timian ud, der stadig sidder på de fine grene, ud over brødet. Tryk timian'en lidt fast.

4. Bag 15-20 min ved 200 grader til brødet er gyldent. 

1 kommentar:

  1. Ser lækkert ud! Når jeg engang i mellem bager focaccia, så kommer jeg små cherrytomater ned i hullerne - det smager også dejligt!

    SvarSlet