fredag den 30. august 2013

Brunsviger




Jeg bagte brunsviger til et besøg af først mine kolleger og senere noget familie. Kagen er nemlig så dejligt taknemmelig, at den bare lige skal lunes i ovnen, så er den så god som ny. En af de ting der gør en brunsviger lidt svær er fyldet. Ikke at lave det og hælde det på vel og mærke, men at tilgodese de mennesker der skal spise den. Nogle vil have meget fyld (kun fyld?) og andre vil kun have et lille tyndt lag øverst på kagen. Denne minder mest om det sidste. En ret kraftig bund, som er blød og lækker, med et tyndt lag fyld. Fyldet er til gengæld lidt mere spændende end på mange brunsvigerkager. Det er tilsat både vanille og kanel, hvilket gør det mere fyldigt og bestemt ikke dårligere.

Brunsviger


Ingredienser:

Bund:
50 g. gær
2 dl. mælk
150 g. plantemargarine
2 æg
½ dl. sukker
1/4 tsk. salt
400 g. mel

Fyld:
150 g. blødt smør
100 g. farin
1 spsk. vanillesukker
1 spsk. sirup
1 spsk. kanel

Fremgangsmåde:

1. Smelt margarinen, tilsæt mælk og rør gæren ud heri.

2. Tilsæt æg, sukker og salt og tilsæt derefter melet lidt efter lidt og ælt dejen grundigt. Hæver tildækket og lunt 30 min.

3. Rul dejen ud og læg den på bagepapir på en bageplader. Fold lidt af kanten op, så fyldet ikke kan løbe ud.

4. Hæld alle ingredienserne til fyldet i en skål og pisk med elmikser til fyldet er blandet godt sammen. Smør det på bunden og lad den hæve på komfuret 30 min mens ovnen opvarmes til 200 grader.

5. Bag 15-20 min. 




1 kommentar:

  1. Indrømmet jeg er en af dem som foretrækker forholdet 1:1 mellem fyld og bund på brunsviger (og drømmekage). Til gengæld skal jeg hverken have flødeskum eller syltetøj ovenpå, som der er nogle der vil have

    SvarSlet