lørdag den 4. januar 2014

Roastbeef med Valnøddekartofler og Smørstegte Grønsager




Igår var det min fødselsdag, og jeg havde derfor inviteret mine forældre til middag. Dette var hovedretten, som min far så fint anrettede til bloggen - en disciplin han har lidt mere sans for en jeg hehe. Jeg fandt retten i et nummer af Magasinet Mad, og fulgte den slavist. Rødvinssaucen fungerede desværre ikke - om det var mig eller den, den var gal med, skal jeg ikke gøre mig klog på, men det smagte i hvert fald ikke godt, så jeg købte en færdig rødvinssauce i supermarkedet. Du kan enten lave din egen version eller bruge en færdigkøbt, som jeg gjorde. Resten var super lækkert, og du får opskriften her. 

Roastbeef med Valnøddekartofler og Smørstegte Grønsager til 6 personer


Ingredienser:

Roastbeef:
1-1,2 kg. roastbeef
2 spsk. oliemargarine
salt og peber

Valnøddekartofler:
1½ kg. aspargeskartofler
1 bdt. persille
200 g. valnødder
1 fed hvidløg
½ dl. æblecidereddike
1½ dl. olivenolie

Smørstegte grønsager:
1 bdt. grønne asparges
2 bdt. forårsløg
500 g. små fine gulerødder
300 g. ærter
50 g. smør
salt og peber

Fremgangsmåde:

1. Rist valnødderne på en tør pande 3-4 min.

2. Blend valnødder, persille, hvidløg, æblecidereddike og olie til en grov pesto. 

3. Brun roastbeef i oliemargarine på alle sider og læg den i et ildfast fad. Tilsæt 1 dl. vand og stil fadet i ovnen 25-30 min ved 200 grader. Bruger du stegetermometer skal stegen have en centrumtemperatur på 60 grader.

4. Skær asparges, forårsløg og gulerødder i tykke skrå skiver.

5. Kog kartoflerne 20 min i letsaltet vand. 

6. Læg stegen på et skærebræt, krydr med salt og peber og dæk med et viskestykke. Lad den hvile 20 min. 

7. Smelt smørret i en stor gryde og steg gulerødderne 4 min. Tilsæt ærterne og lad dem tø op i gryden. 

8. Tilsæt forårsløg og asparges og steg 7-8 min. Smag til med salt og peber. 

9. Hæld vandet fra kartoflerne og lad dem dampe tørre et par minutter. Vend dem med valnøddepestoen. 

10. Skær stegen i tynde skiver og server med kartofler, grønsager og rødvinssauce. 



Ingen kommentarer:

Send en kommentar