tirsdag den 21. januar 2014

Sticky Chicken med Kinesiske Nudler




Det her er en opskrift fra min nye favoritkogebog Save with Jamie. En rigtig lækkerbisken med sød, sprød og saftig kylling, spicy nudler og masser af grønt. Helt klart en ret jeg vil lave igen.

Krydderiblandingen "five spice" kan man ikke altid få i supermarkedet. Men den fås af og til i Tigers ret store krydderiudvalg og ellers hos mange tyrkiske grønthandlere.

Jeg har modificeret opskriften lidt for at presse kalorieindholdet under 500.


Sticky Chicken med Kinesiske Nudler til 2 personer


Ingredienser:

200 g. kyllingebryst
1 spsk. kinesisk five spice
1 tsk. salt
2 tsk. olie
½ spsk. akaciehonning

2 ringe ananas på dåse
1 spsk. sojasauce
½ spsk. æblecidereddike
1 tsk. maizena

125 g. nudler
2 fed hvidløg
½ løg
2 gulerødder
1 rød chili
1/4 kinakål
2 tsk. olie

1/4 bdt. koriander
½ lime

Fremgangsmåde:

1. Vend kyllingen i en blanding af five spice og salt og lad den ligge 15 min. 

2. Skær løg, hvidløg og gulerod i tynde skriver, hak chili fint og snit kinakålen. 

3. Steg kyllingen i olie 5-6 min på hver side til den er gennemstegt. Tilsæt honning og steg yderligere 1 min. Tag kyllingen af varmen. 

4. Kog nudlerne i saltet vand og dræn dem. Gem lidt af kogevandet.

5. Opvarm olie i en wok eller stor pande og steg hvidløg, løg, chili, gulerod og kinakål 2-3 min. 

6. Tilsæt ananas i små tern inkl. saften der hænger ved, sojasauce og maizena udrørt i eddike. Vend godt og tilsæt evt. lidt vand fra nudlerne. 

7. Fordel nudlerne på to tallerkener og læg kylling i skiver øverst. Drys med grofthakket koriander og pres lidt limesaft ud over.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar