tirsdag den 18. februar 2014

Bagt Butternut-Kartoffelmos





Vi kender alle den bagte kartoffelmos, men der er et hav af muligheder for at gøre den en lille smule mere interessant. I Claus Meyers Almanak fandt jeg en opskrift, hvor mosen er tilsat græskar, og det lød vældig spændende. Jeg valgte at forsøge mig med halv kartoffel og halv græskar, til trods for at opskriften sagde 2:1 kartoffel/græskar. Det fungerede sådan set ok, men konsistensen er lidt blød, selv om jeg udelod mælken, så hvis du ønsker en fast mos skal du tilsætte flere kartofler. Butternut squash er dejligt sød, så det her er en rigtig god måde at få grøntsager i mindre børn på. 

Bagt Butternut-Kartoffelmos til 2 personer


Ingredienser:

400 g. kartoffel
400 g. butternut squash
1 tsk. salt

Fremgangsmåde:

1. Skræl kartoflerne og skær dem i tern. Skær kanten af butternut squash og skær det i tern. Der skal være 400 gram af hver efter skrælning.

2. Kog kartofler og squash 20 min i usaltet vand. Hæld vandet fra og lad det dampe et par min.

3. Pisk med en elmikser til en glat pure og tilsæt salt. 

4. Hæld i et smurt ildfast fad og bag 15 min ved 200 grader. Server som tilbehør. 







Ingen kommentarer:

Send en kommentar