torsdag den 24. april 2014

Butterchicken




Butterchicken er en traditionel indisk curry, som trods navnet faktisk ikke indeholder ret store mængder fedt, og derfor er ganske sund. Og så smager den tilmed ganske fortrinligt. Opskriften faldt jeg over hos "Den sultne studerende", og jeg vidste med det samme, at den måtte prøves. Thumbs up herfra! 

I disse fuldkornstider skal vi jo spise fuldkorns-alting, og jeg har aldrig helt vænnet mig til de der fuldkornsris, der skal koge en time, og derefter stadig smager af små sten. Men i Føtex fandt jeg ris-fix fuldkornsris, som skal koge 8 min. Det er noget jeg kan forstå - og så smager de godt. Kan klart anbefales, både til denne ret men også til alt muligt andet.

Butterchicken til 2 personer


Ingredienser:

200 g. kyllingebryst
1 spsk. tandoorikrydderi
½ dl. græsk yoghurt (max 2 %)
1 fed hvidløg

1 fed hvidløg
1 løg
2 tsk. olie
1 spsk. tikka curry paste
200 g. tomatpassata (eller hakkede tomater)
3/4 dl. madlavningsfløde 4 %
1 tsk. sukker
½ dl. vand
1 spsk. smør
salt 

Fremgangsmåde:

1. Rør yoghurt sammen med tandoorikrydderi og finthakket hvidløg. Skær kylling i tern og vend det i yoghurten. Lad det stå et par timer eller gerne natten over.

2. Læg kylling og yoghurt i et ildfast fad og bag kyllingen 15-20 min ved 175 grader.

3. Hak løg og hvidløg fint og steg i olie et par minutter.

4. Tilsæt curry paste og steg ca. 1 minut.

5. Tilsæt vand, smør, tomat og sukker og lad saucen simre 10-15 cm til kyllingen er færdig.

6. Rør fløde og kylling i og varm igennem. Smag til med salt.

7. Server med f.eks. kogte ris og raita.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar