mandag den 16. juni 2014

Koldskålis med Kammerjunkedrys og Hindbær




Det er flere år siden jeg faldt for Paradis' koldskålis, og siden har jeg tænkt at jeg skulle prøve at lave min egen. Så da jeg for et par uger siden fandt denne opskrift hos Klidmoster måtte den afprøves. Og det er bestemt ikke sidste gang. Isen er super nem at lave og ret lav i både kalorie og fedtindhold. Jeg lavede den på min ismaskine, men den kan sagtens indfryses i fryseren, hvis man husker at piske i isen hver 20 min. de første par timer.

Koldskålsis med Kammerjunkedrys og Hindbær til 6 personer


Ingredienser:

1 ds. kondenceret mælk
1/2 liter kærnemælk
1 ubehandlet citron
2 stænger vanille

100 g. kammerjunkere
1 bakke hindbær

Fremgangsmåde:

1. Riv skallen af citronen og pres saften. Blend begge dele og si det ned i den kondencerede mælk. På denne måde får man citronolien med i isen uden at have selve citronskallen med.

2. Flæk vanillestængerne og rør vanillen i den kondencerede mælk.

3. Rør kærnemælken i og kør massen på en ismaskine eller sæt den i fryseren og pisk med elmikser hver 20 min i to timer inden isen hældes i en springform. 

4. Ved servering skal isen stå 5-10 min inden den skæres i 6 stykker der pyntes med knuste kammerjunkere og friske hindbær. 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar