tirsdag den 23. september 2014

Brydebrød med Rugmel og Sesamfrø





Det er igen blevet tid til hjemmebagt brød. Denne gang har jeg valgt at bage mine boller som brydebrød, så jeg undgår den store overflade af skorpe. Selv om skorpen er blød og lækker kan der godt være meget af den i en bolle. Jeg lavede en stor portion som let kan halveres.


Brydebrød med Rugmel og Sesamfrø, 32 boller


Ingredienser:

50 g. gær
½ liter lunkent vand
½ liter kærnemælk
500 g. groft rugmel
150 g. sesamfrø
4 spsk. flydende honning
2 spsk. groft salt
ca. 900 g. hvedemel

1 æg

Fremgangsmåde:

1. Rør gæren ud i vand.

2. Rør kærnemælk, rugmel, sesamfrø, honning og salt i.

3. Tilsæt mel lidt ad gangen og ælt til dejen er glat og smidig. Hæver lunt og tildækket 1 time.

4. Del i 32 stykker og form til boller. Bollerne lægges på bagepapir med 1 cm. mellemrum. Hæver lunt og tildækket 30 min.

5. Pensles med sammenpisket æg og bager 20-25 min ved 175 grader. Afkøler på bagerist.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar