tirsdag den 11. november 2014

Stegte Sild med Letstuvet Hvidkål





I dag står menuen på rigtig dansker mad. Jeg spiser ikke ret tit de helt traditionelle danske retter, men jeg kan egentlig rigtig godt lide mange af dem. Silden er en af de mere fede fisk, og den har et fast og smagfuldt kød, der er virkelig lækkert. Og den er rigtig god sammen med denne lette og lidt sprøde hvidkål. 

Sild kan man få frosne i mange supermarkeder til meget små penge, men man kan selvfølgelig også  købe dem hos fiskemanden. 


Stegte Sild med Letstuvet Hvidkål til 2 personer


Ingredienser:

300 g. sildefileter
1 tsk. salt
peber
½ d. rugmel
1 spsk. flydende margarine

400 g. hvidkål
1 spsk. flydende margarine
1 spsk. mel
1½ dl. mælk
½ tsk. salt
peber
½ dl. hakket persille

400 g. kartofler
½ citron

Fremgangsmåde:

1. Kog kartoflerne 15-20 min i letsaltet vand.

2. Snit hvidkålen fint og læg den i en gryde. Tilsæt vand, bring i kog og kog 4 min. Hæld vandet fra og hold kålen varm. 

3. Klip finnerne af sildefiletterne og tør dem med køkkenrulle. Krydr med salt og peber og vend i rugmel. 

4. Steg i margarine 2-3 min på hver side.

5. Rør margarine og mel sammen og varm op under piskning. Tilsæt mælk lidt efter lidt og kog godt igennem. Smag til med salt og peber.

6. Rør kålen i saucen sammen med persille og server med kartofler, sild og citronbåde.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar