tirsdag den 13. januar 2015

Jungle Curry





Her i januar sætter jeg virkelig pris på en god omgang vegansk mad fuld af grøntsager. Decembers overflod af kød, fedt og søde sager får min krop til nærmest at skrige efter vitaminer og klare farver (der ikke stammer fra Dr. Oetker). Denne ret består af grøntsager, masser af indisk karrypasta og kikærter som proteinkilde. Grøntsagerne kan erstattes af andre, hvis der er noget du ikke kan lide eller har noget der trænger til at blive brugt. 

De fleste ingredienser kan du få i supermarkedet. Citrongræs ved jeg at Føtex og Bilka oftest har, men hvis ikke kan du få det i et asiatisk supermarked. Karrypastaen kan erstattes af en gul fra supermarkedet, hvis du ikke kan finde en indisk. Der skal dog bruges en del mere end jeg gjorde. 

Ugens tema: Squash


Jungle Curry til 2 personer


Ingredienser:

50 g. kikærter (eller 1 dåse)
2 fed hvidløg
2 cm. frisk ingefær
½ stilk citrongræs
1 spsk. olie
1/4 tsk. chilipulver
1 spsk. Tikka eller Madras karrypasta
1 lille rødløg
75 g. sukkerærter (evt. fra frost)
1 rød peberfrugt
50 g. minimajs (evt. fra dåse)
1 squash
75 g. champignon
75 g. grønne bønner (evt. fra frost)
75 g. hel spinat (evt. fra frost)
½ dl. grønsagsbouillon
1 spsk. sojasauce

100 g. basmatiris

Fremgangsmåde:

1. Udblød kikærterne i vand natten over. Skyld dem godt og kog dem møre 45-60 min i letsaltet vand.

2. Klargør grøntsagerne. Hak hvidløg, ingefær, citrongræs og rødløg fint. Skær sukkerærter og bønner i halve. Skær peberfrugt i tern. Skær champignon i kvarte. Skær minimajs i tykke skiver. Skær squash i kvarte på langs, fjern kernerne og skær i skiver. 

3. Kog risene 10 min i letsaltet vand. Hæld vandet fra og lad dem trække til retten er færdig.

4. Varm olien i en wok og steg hvidløg, ingefær og citrongræs 2-3 min under omring. 

6. Rør chili og karrypasta i og steg kort.

6. Tilsæt rødløg, sukkerærter, peberfrugt og babymajs og steg 3-4 min. 

7. Tilsæt squash, champignon og bønner og tilsæt bouillon og sojasauce. Steg 4-5 min. 

8. Tilsæt spinat og kikærter og steg til det er varmt. Smag til med karrypasta og sojasauce. Server med ris. 





Ingen kommentarer:

Send en kommentar