mandag den 5. januar 2015

Teboller med Kardemomme - og uge-tema'er på bloggen





Der skal ske noget nyt på bloggen, og jeg har derfor valgt igen at sætte et uge-tema på mine indlæg. Jeg gjorde det i en periode forrig sommer, men kørte lidt træt i det. Nu er jeg dog frisk på at prøve igen. Tema'erne kan være mange forskellige ting - et land, en ingrediens, en type ret og meget andet. 

Det første tema er "Det store kagebord". Jeg ville egentlig have startet med et sundt tema, men året starter nu engang med, at jeg har fødselsdag, så vi lægger ud med en masse fødselsdagskage. 

Ugens opskrifter:
Teboller med kardemomme
Bananmuffins med chokolade
Whoopie pies med chokolade
Mint cupcakes
Citron-mazarin med hvid chokolade og pistacienødder

Jeg er vokset op med, at intet kagebord er fuldendt uden bløde hvide boller med smør. Og jeg ved at mange i min familie er helt enige med mig i den betragtning. Det er derfor altid vigtigt at finde en opskrift på gode bløde boller, og jeg er rigtig glad for dem med kardemomme. Det her er en af mine favoritopskrifter. 

Bollerne kan nemt bages dagen i forvejen og lunes før de smøres til fødselsdagen. De kan også bages lang tid i forvejen og fryses ned. 

Ugens tema: Det store kagebord


Teboller med Kardemomme, 12 stk. 


Ingredienser:

25 g. gær
50 g. smør
3 dl. mælk
1 tsk. salt
1 tsk. kardemomme
2 tsk. sukker
ca. 500 g. mel

1 æg

Fremgangsmåde:

1. Smelt smørret og hæld mælken i. Hæld det over i en skål og opløs gæren heri.

2. Rør salt, kardemomme og sukker i.

3. Tilsæt melet lidt ad gangen og ælt til en smidig dej. Lad dejen hæve lunt og tildækket 45 min.

4. Ælt dejen igennem og form til 12 boller der sættes på bagepapir på en bageplade. Lad dem hæve lunt og tildækket 45 min. 

5. Pensl bollerne med sammenpisket æg og bag dem ca. 15 min ved 200 grader. Lad dem køle af på en bagerist før de flækkes og smøres med smør. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar