fredag den 9. oktober 2015

Marokkansk Kylling med Sød Kartoffelmos




Marokkansk mad er ofte enormt velsmagende og "fragrant" som man siger på engelsk. Det smager af noget. Men det er ikke stærkt. Det er derfor et godt køkken at udfordre sig selv på, hvis man ikke er til de helt stærke retter. 

Kartoffelmos af søde kartofler kan man spise til rigtig mange ting, og hvis man ikke har prøvet det, så er det virkelig forsøget værd. Det er en helt anden oplevelse end den danske kartoffelmos, og så er det tilmed lidt sundere.

Marokkansk Kylling med Sød Kartoffelmos til 2 personer


Ingredienser:

500 g. sød kartoffel, skrællet og i tern
½ tsk. kanel
½ tsk. spidskommen
salt og peber
2 kyllingebrystfileter
1 spsk. olie
1 lille løg, hakket
2 fed hvidløg, finthakkede
1 dl. hønsebouillon
1 tsk. flydende honning
1 spsk. citronsaft
15 grønne oliven, halverede
1/4 bdt. koriander, hakket

Fremgangsmåde:

1. Læg kartoflerne i en gryde med vand og kog ca. 15 min. til de er møre.

2. Bland kanel, spidskommen, salt og peber og vend kyllingen i det. Steg kyllingen ca. 3 min på hver side i olie og tag den af panden. 

3. Steg løg og hvidløg på panden 3-4 min til det er blevet blødt. 

4. Tilsæt bouillon, honning, citronsaft og oliven og læg kyllingen tilbage på panden. Kog ca. 10 min uden låg så saucen bliver tyk. Vend kyllingen efter 5 min. 

5. Mos kartoflerne med en kartoffelmoser (eller noget andet) og smag til med salt og peber. 

6. Skær kyllingen i tykke skiver og anret på kartoffelmosen. Fordel saucen over kyllingen og server. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar