søndag den 11. oktober 2015

Sliders




Da jeg holdt fødselsdag for en flok veninder lavede jeg en række mindre række, så alle kunne spise det de havde lyst til. En af retterne var disse sliders. Sliders er egentlig bare burgere i ministørrelse, og de egner sig fint til en buffet eller, som jeg gjorde, en række mindre retter. 

Opskriften på burgerne er fra Jamie Olivers America (en kogebog jeg i øvrigt varmt kan anbefale). Burgerbollerne bagte jeg også selv - primært fordi vi ikke kan købe miniburgerboller i Danmark. Finder du nogle færdigbagte kan de selvfølgelig sagtens bruges, og så bliver arbejdsindsatsen lidt mindre.


Sliders, 10 stk.


Ingredienser:

Boller:
ca. 175 g. mel
25 g. smør
15 g. gær
1/3 æg
3/4 dl. mælk
1 tsk. sukker
½ tsk. salt

½ æg
2 spsk. sesamfrø

Burgere:
1 rødløg
2 tsk. olie
2 skiver ciabattebrød el. lignende
300 g. hakket oksekød
½ tsk. salt
peber
½ æg
25 g. parmesan
1 spsk. olie

Chilimayo:
4 spsk. mayonnaise
1 spsk. ketchup
½ tsk. røget paprika
1 tsk. citronsaft

1 pakke bacon i skiver
1/4 pakke feldsalat
2 tomater
4 cornichoner

Fremgangsmåde:

1. Rør gæren ud i mælk og tilsæt resten af ingredienserne til bollerne. Ælt godt igennem og del i 10 stykker, der formes til boller og trykkes lidt flade. Lægges på bagepapir og hæver lunt og tildækket 45 min.

2. Pensl bollerne med æg og drys med sesamfrø. Bag ca. 10 min ved 200 grader.

3. Hak rødløg fint og steg det i olie ca. 10 min ved svag varme. Lad det køle lidt af. Skær skorpen af brødet og blend det til fine krummer.

4. Rør hakket oksekød med løg, brødkrummer, salt, peber, æg og revet parmesan. Form til ti boller og stil på køl mindst 30 min.

5. Rør mayonnaise med ketchup, paprika og citronsaft.

6. Tryk bøfferne flade og steg dem i olie ca. 4 min. Læg en halv skive bacon på hver bøf og vend den. Steg til baconen er sprød. 

7. Smør bollerne med mayonnaisen og læg en skiver tomat, tynde skiver cornichoner og en dusk feldsalat på hver under. Læg en bøf på hver og læg overen på. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar