tirsdag den 14. november 2017

Linseburger med Tzatziki og Rodfrugtbiks



En velsmagende vegetarburger, som nemt gøres vegansk med sojayoghurt. Jeg serverede rodfrugt biks til, men det kunne lige så vel være en grøn salat.

Linseburger med Tzatziki og Rodfrugtbiks til 2 personer


Ingredienser:

100 g. grønne linser
1 løg, hakket
1 fed hvidløg, hakket
½ dl. rasp
1 tsk. stødt spidskommen
1 tsk. stærk chilisauce

2 dl. creme fraiche eller sojayoghurt
½ agurk
1 tomat
1 fed hvidløg, presset

2 grove boller

300 g. rodfrugter i tern, f.eks. gulerødder og pastinak
½ citron, revet skal
1 potte persille, finthakket
1 spsk. rasp

Desuden: olie, salt, peber

Fremgangsmåde:

1. Kog linserne 25 min i letsaltet vand og lad dem dryppe af.

2. Halver agurken på langs og skrab kernerne ud. Skær i tynde skiver og vend med 1/4 tsk. salt. Lad det trække 20 min.

3. Rør creme fraiche med hvidløg og krydr med salt og peber.

4. Skær tomaten i både og fjern kernerne. Skær resten i små tern og vend i creme fraiche.

5. Steg løg og hvidløg i olie til det er blankt.

6. Steg rodfrugter i olie ca. 10 min.

7. Læg linser, løg, hvidløg og rasp i en minihakker sammen med spidskommen og chili. Krydr med salt og peber. Hak til en grov mos. Tilsæt evt. mere rasp. Konsistensen skal være fast nok til at forme bøffer.

8. Form to bøffer og steg i olie. 

9. Tør agurkerne med køkkenrulle og vend i creme fraichen.

10. Tilsæt citronskal, persille og rasp til rodfrugterne og krydr med salt og peber. Steg 2-3 min.

11. Læg boller sammen med linsebøffer og tzatziki. Server med rodfrugtbiks.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar