onsdag den 2. maj 2012

Kylling i Karry




Solen skinner og det er næsten sommer udenfor. Det betyder desværre også eksamenslæsning og dermed ikke for meget tid til madlavningen. I dag blev det en af de der danske favoritter (hvor dansk den er kan nok diskuteres, men for mig forekommer den dansk) som jeg ikke har en decideret opskrift på, men bare laver som jeg lige synes. Jeg laver retten med lidt bid (hvis jeg bruger karry så skal det dælme smage af KARRY), men ved at skære ned på mængden af karry kan retten gøres mildere. Jeg serverer retten med ris, kokosmel og en salat, men kartofler, kogte/bagte grønsager og mange andre ting kan ligeledes serveres. Undgå at bruge Fakta's discountkarry. Den er meget svær at få til at smage af/ligne karry i en sauce.


Kylling i karry til 2-3 personer


Ingredienser:

300 g. kyllingefilet
200 g. ris (paraboiled)
4 dl. mælk
1 spsk. oliemargarine
1 spsk. mel
3 tsk. karry

Fremgangsmåde:

1. Kyllingen koges i vand til den netop er mør (ca. 15 min).

2. Risene koges.

3. Oliemargarine smeltes i en gryde og karry røres ud i den og steger et øjeblik. Tilsæt ca. ½ dl. mælk og rør melet ud i blandingen. Opbag saucen ved hele tiden at tilsætte mælk til al mælken er tilsat og saucen er tyknet. Hvis saucen er for tyk tilsættes lidt mere mælk, er den for tynd jævnes med Maizena.

4. Kyllingen skæres i tern og tilsættes saucen. Smages til med salt.

5. Server med de kogte ris og kokosmel.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar