fredag den 4. maj 2012

Lasagne




Lasagne har altid været en af mine livretter, men det bliver også hurtigt en kalorietung sag, så jeg har i årevis eksperimenteret med at få kalorieindholdet ned uden at det er på bekostning af smagen. Denne version er uden grønsager (med undtagelse af tomatpasatta), men den kan sagtens tilsættes revne gulerødder, blegselleri og løg (kæresten er allergiker, så der er aldrig løg i vores mad). I dag har jeg selv lavet lasagnepladerne, men de kan erstattes af enten friske eller tørrede plader. Jeg skyder genvej og bruger en fedtfattig Mornaysauce, men den kan udskiftes med færdig eller hjemmelavet bechamelsauce.


Lasagne til 3 personer


Ingredienser:

2 fed hvidløg
300 g. hakket oksekød 3-6 %
1 karton (400 g.) tomatpassata
Salt, paprika, tørret timian
½ tsk. sambal oelek
1 portion hjemmelavede lasagneplader eller 250 g. friske/150 g. tørrede plader
500 ml Mornaysauce 5 %
200 g. revet ost 13 %

Fremgangsmåde:

1. Hvidløg hakkes og svitses i lidt olie.

2. Kødet tilsættes og svitses med til det er brunt.

3. Tomatpassata og sambal oelek tilsættes og bringes i kog. Koger ved svag varme ca. 5 min.

4. Smages til med ca. 2 tsk. salt, 2 tsk. paprika og 1 tsk. timian.

5. Ca. 2 dl. Mornaysauce fordeles i bunden af et ildfast fad. Et lag lasagneplader lægges over. 1/4 af kødsaucen fordeles over.


6. Forsæt med skiftevis lasagneplader og kød. Slut med lasagneplader.

7. Resten af Mornaysaucen hældes over det sidste lag lasagneplader og osten drysses over.

8. Gratineres 30 min ved 200 grader midt i ovnen. Hviler 5 min inden servering.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar