onsdag den 25. juli 2012

Æggekage med Røget Makrel, Kartofler og Løg




Igår var jeg på besøg hos min farmor og kom ret sent hjem, så jeg lavede noget hurtig mad. Opskriften er fra Claus Meyers Almanak (en fantastisk kogebog!!), og jeg lavede den med ingredienserne i opskriften, men med enkelte ændringer i mængderne. I opskriften anbefaler de, at æggekagen serveres med rugbrød og sennep, hvilket jeg ikke gjorde, da jeg synes der var nok mad i æggekagen, men det er garanteret godt til.

Opskriften er til en person, men den kan let ganges op. Lav 3 x opskriften hvis det er til en fyr og en pige og  x opskriften til to piger. Til en familie på fire ville jeg lave 4-5 x opskriften alt efter børnenes alder.


Æggekage med Røget Makrel, Kartofler og Løg


Ingredienser:

1/4 røget makrel
1/4 løg
100 g. kogt kartoffel
1 tsk. oliemargarine
2 æg
3/4 dl. mælk
salt og friskkværnet peber
purløg

Fremgangsmåde:

1. Pluk makrellen fri for skind og ben og skær i mindre bidder.

2. Snit løget fint og steg det 4-5 min i oliemargarine sammen med kartoffel i tern. Tilsæt makrellen og vend rundt. Hæld i et ildfast fad.

3. Pisk æg og mælk sammen og krydr med friskkværnet peber og ca. 1 tsk. salt. Hæld over fisk og kartofler.

4. Bag æggekagen 15 min eller til den er helt fast ved 200 grader. Pynt med klippet purløg.

5. Server med salat og evt. rugbrød og sennep.




Løg og fisk på panden

Fyldet hældes i et ildfast fad

Æggemassen hældes over

Ingen kommentarer:

Send en kommentar