lørdag den 14. juli 2012

Sommerburger




Dagen igår fik en lidt sen start. Torsdag aften havde jeg en flok piger (og en enkelt fyr) på besøg til en drink og en sludder, og sludret det blev der helt frem til kl. 6 fredag morgen. Så da jeg fik øjne fredag ved 13 tiden stod det klart, at der skulle en eller anden form for fast food til. Men efter en nat med drinks er det måske ikke kalorier man har mest brug for, så jeg valgte en hjemmelavet varient.

Opskriften er fra majs nummer af Spis Bedre, men jeg har lavet lidt om i den. Blandt andet grillede jeg ikke tomaterne, da jeg ikke er vil med det, og jeg skiftede mozzarellaosten ud med helt almindelig dødelig Danbo ost. Jeg brugte en almindelig grovbolle, men som I kan se på billedet vil det nok være en fordel af vælge en bolle med større diamter, så man undgår at den bliver 15 cm høj ;)

Smagen er lækkert frisk uden at det tager "the burger feel" væk. Basilikumcremen er super lækker som alternativ til mayonnaise, ketchup og lignende, og den grillede squash giver en god fugt. Jeg stegte min bøf ganske kort, da jeg foretrækker den rødlig, men det er en smagssag. Burgeren kan med fordel laves udendørs på grillen, men med årets sommervejr kan den også fint laves indendørs på en grillpande eller en almindelig pande, hvis man ikke har en grillpande.


Sommerburger til 2 personer


Ingredienser:

½ håndfuld basilikumblade
1 dl. creme fraiche 6-9 %
citronsaft
salt og friskkværnet peber
200 g. hakket oksekød
½ squash
1 tomat
2 skiver lufttørret skinke
2 store burgerboller eller andre typer boller
salatblade
4 skiver ost eller ½ mozzarellaost

Fremgangsmåde:

1. Blendt creme fraiche med basilikum og smag til med citronsaft, salt og peber. Jeg brugte ca. 1 tsk. citronsaft.

2. Skær squash i 1 cm tykke skiver og grill eller steg dem til de er møre.

3. Form 2 flade bøffer og grill eller steg dem 1-2 min på hver side. Grill eller steg skinken sprød.

4. Varm bollerne og flæk dem. Fyld dem med basilikumcreme, salatblade, bøf, ost, squash, skinke og tomatskiver. Basilikumcremen må gerne løbe ud.

5. Server med en skål salat.




Creme fraiche, basilikum, citronsaft, salt og peber til basilikumcreme

Grillstegt squash

Grillstegt bøf og skinke

Ingen kommentarer:

Send en kommentar