lørdag den 17. november 2012

Minitærter med Gedeost, Spinat og Pinjekerner



Denne ret er endnu en af retterne, som jeg medbragte til tapas-aften med pigerne, så igen gælder det, at den bestemt ikke er særlig spansk, men den faldt i rigtig god jord. Det er ikke en traditionel tærte, da der ikke er æggemasse i tærten. Det er en lille sprød tærte med masser af smag fra ost og pinjekerner. Retten kan også serveres som en velkomstsnack eller en del af en brunch.

Opskriften stammer fra Amo, og jeg må lige slå et slag for deres tærtebunde. I denne omgang brugte jeg den helt almindeligt hvide bund, og den blev sprød og flaget, uden at blive tør. Fantastisk opskrift. Men det er selvfølgelig vigtigt at lave den rigtigt ;) (ikke for meget ælteri). Jeg valgte et meget rustikt udtryk, men tærterne kan også laves i små tærteforme eller store muffinforme og få et mere stilrent udseende.

Minitærter med Gedeost, Spinat og Pinjekerner, 12 stk.


Ingredienser:

180 g. hvedemel
100 g. plantemargarine 80 % eller smør
3 spsk. vand

½ rulle gedeost
50 blade frisk spinat
3 spsk. pinjekerner
salt

Fremgangsmåde:

1. Smuldr margarine eller smør i melet til det ligner rasp.

2. Tilsæt vand og saml dejen i skålen. Den skal ikke æltes på bordet.

3. Læg dejen på køl 1 time.

4. Del dejen i 12 stykker og rul hver ud til en cirkel der enten lægges på bagepapir på en bageplade eller lægges i smurte forme.

5. Drys salt over dejen, læg 4 spinatblade på hver, læg en skive gedeost på og drys med pinjekerner.

6. Bag tærterne ca. 10 min ved 225 grader.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar