tirsdag den 14. maj 2013

Produkttest: Amo Surdejsbrød


Dette er et sponsoreret indlæg.



Indholdet i kassen fra Amo



Jeg modtog for nylig en rigtig fin pakke fra Amo indeholdende deres nye produkt: Surdejsbrød. Det er en brødblanding, som kun skal tilsættes gær, olie og vand. Surdejen er i pakken og det tager ikke længere tid end alle andre brødblandinger. Med i pakken var en masse inspiration til at variere surdejsbrødet og lidt ingredienser til at lege med (mandler, havregryn, flagesalt, timian og rosmarin).

Test
Ifølge instruktionen på pakken kan brødet laves i en røremaskine. Man skal bare putte mel, gær, olie og vand i en skål og lade det stå. I mine øjne lød det lige risikabelt nok, så jeg rørte altså gæret ud i vandet før jeg tilsatte resten. Derudover fulgte jeg instruksen til punkt og prikke, og det fungerede til UG. Dejen så en smule fugtig ud, men efter hævning tog jeg den ud på bordet, og den var lige som den skulle være. 


Dejen i røremaskinen


Instruksen er til at bage deciderede brød, men jeg er mere til boller og små brød, så jeg delte dejen i mindre stykker (20 pr. pose surdejsbrød) og lod dem derfor hæve og bage i kortere tid. Ifølge instruksen skulle brødet bages ved 250 grader, og i min ovn er det i hvert fald fuldstændig urealistisk, da brødet vil være sort længe før det er færdigt indeni. så jeg bagte det ved 225 grader i stedet. 


Boller klar til hævning



Resultat
Begge typer brød hævede super fint og blev meget flotte. Brødet bliver meget luftigt og har en karakteristisk smag af surdej, og blandingen er absolut velegnet til især sandwichboller, madbrød og lignende. Jeg bagte en portion sandwichboller med timian og flagesalt, og de blev virkelig vellykkede. Jeg bagte også en portion morgenboller med havregryn og mandler, og de er nok en smule rustikke til min morgen-smag, men det er jo en personlig smagssag. 


Sandwichboller med timian og flagesalt og morgenboller med havregryn og mandler


Anbefaling
Jeg bruger normalt ikke brødblandinger, da de normalt tager lige så lang tid, som at bage fra bunden og smager lige sådan. Men det her er undtagelsen. Jeg får ikke lige lavet en surdej, og resultatet med surdej er altså bare luftigere og mere smagfuldt end bagning uden. Så jeg kan klart anbefale denne brødblanding, og jeg er sikker på at jeg vil ty til den igen. Det er nemt at lave i røremaskinen, det kan varieres i det uendelige og resultatet er upåklageligt. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar