mandag den 24. juni 2013

Traditionel Lasagne med Gulerødder

Ugens tema: Lasagne

Under sidste uges tema "Italien" fik jeg ikke sneget en lasagne ind, men det bliver der rådet bod på nu. Hele denne uge står nemlig i lasagnens tegn. Jeg lægger ud med den traditionelle version som alle kender og de fleste elsker, mig selv inklusiv, og i løbet af ugen vil jeg lægge forskellige andre versioner ud, nogen med andre typer kød og nogen vegetariske. Lasagnen er meget taknemmelig på den måde, at man kan tilsætte alt. Og jeg mener ALT. Alle slags kød, alle slags grønsager, man kan erstatte pastaen med squash, tortillas og sikkert mange andre ting, og på den måde kan jeg blive ved i det uendelige. Jeg har valgt at holde mig til den pastabaserede lasagne, men derudover er alt muligt. 






Jeg har altid lavet lasagne på den samme måde. En måde jeg fandt frem til i det første år efter jeg flyttede hjemmefra, og som jeg var glad for, men som jeg føler kunne bruge et tjek i kanterne. Den er nemlig fuldstændig uden kød, og lasagnesmagen er ikke helt som jeg ønsker den. Desuden har jeg altid lavet den med færdigkøbt mornaysauce, og det vil jeg gerne væk fra. Jeg fandt denne opskrift i et nummer af Magasinet Mad! En helt almindelig lasagne bolognese med gulerødder i. Jeg skriver den som jeg lavede den.

Traditionel Lasagne med Gulerødder til 3 personer

Ingredienser:

12 lasagneplader
100 g. revet ost 13 %

Kødsauce:
1 løg
4 fed hvidløg
2 gulerødder
2 tsk. olie
300 g. hakket oksekød 5 %
2 tsk. olie
70 g. koncentreret tomatpure
400 g. tomatpassata
1 spsk. tørret oregano
½ spsk. paprika
½ tsk. sukker
2 tsk. salt
peber

Bechamelsauce:
1½ spsk. oliemargarine
2 spsk. mel
3 dl. mælk
1 tsk. salt
revet muskatnød

Fremgangsmåde:

1. Hak løg og hvidløg fint og skræl gulerødderne og riv dem groft.

2. Steg løg, hvidløg og gulerødder i olie 5-6 min  uden at det tager farve. Tag det op ad gryden.

3. Brun kødet i olien og tilsæt grønsager, tomatpure, tomatpassata, oregano, paprika, sukker, salt og peber. Lad det simre 20 min og smag til.

4. Opvarm oliemargarinen, tilsæt 2 spsk. mælk og pisk melet ud heri. 

5. Tilsæt resten af mælken lidt efter lidt, pisk godt og varm op til kogepunktet. Lad den småkoge et par minutter. Krydr med salt og muskatnød.

6. Hæld 1/3 af bechamelsaucen i bunden af et ildfast fad og læg 3 lasagneplader over. Fadet skal passe rimeligt med de tre lasagneplader.

7. Læg 1/3 af kødet over, lasagneplader, kød osv. til det hele er brugt. Slut med lasagneplader.

8. Hæld resten af bechamelsaucen over pladerne og drys med ost og gratiner 30 min ved 200 grader. Lad lasagnen hvile 5 min. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar