søndag den 25. august 2013

Choko-Orange Cupcakes




Jeg har besluttet at stoppe med ugetema'erne igen. Måske for en periode, måske for altid. De gav en god sammenhæng, men også en ret kedelig madplan hehe. Så nu vi er tilbage til den fantastiske blanding af ingredienser og lande som kendetegner min varierede hverdagsmad :)

Jeg bagte disse cupcakes en weekend, hvor jeg skulle have gæster. Og det er bestemt ikke sidste gang. Da jeg så at opskriften indeholdt en hel del appelsinmarmelade blev jeg lidt skeptisk. Jeg tænkte, at det godt kunne gøre kagerne meget klæge og klistrede. Men det var slet ikke tilfældet. I stedet blev de luftige og fik en lækker kraftig smag af appelsin og chokolade. 

Choko-Orange Cupcakes, 12 stk.


Ingredienser:

Kager:
125 g. smør
100 g. mørk chokolade
2 æg
150 g. sukker
250 g. appelsinmarmelade
150 g. mel
1 tsk. bagepulver

Topping:
125 g. mørk chokolade
50 g. flormelis
50 g. smør

Bløde dekorationsperler

Fremgangsmåde:

1. Smelt smørret til kagerne i en gryde, bræk chokoladen i mindre stykker og smelt den i smørret. 

2. Pisk æg og sukker skummende og pisk marmeladen i.

3. Pisk chokoladesmørret i og herefter mel blandet med bagepulver.

4. Fordel dejen i 12 cupcake-forme og bag dem ca. 20 min ved 175 grader. Lad dem køle godt af. 

5. Smelt chokoladen over vandbad og smelt smørret heri. Rør til massen er helt glat.

6. Rør flormelis i massen og lad den køle 10 min i køleskab. 

7. Smør topping på kagerne og pynt med perler.

1 kommentar:

  1. Gud, hvor lyder de bare utrolig lækre - og ser bestemt også sådan ud. :-)

    SvarSlet