onsdag den 20. november 2013

Caesarsalat med et Twist




Caesarsalat er en helt fantastisk cafeklassiker, men til tider kræver alle gode ting lidt forandring - det kan jo være de bliver endnu bedre.

Jeg fandt opskriften på denne salat i et nummer af magasinet Spis Bedre, og faldt straks for den lidt besynderlige version af en klassiker -  og det med rette. Det var en ganske fantastisk smagsoplevelse, som jeg bestem ikke har lavet for sidste gang.

Retten indeholder sorte bønner. De fås ikke altid i supermarkederne, men www.helsebixen.dk har dem, og de kan muligvis købes i helsekostbutikker og tyrkiske købmænd.

Salaten indeholder også sardiner, og dem fandt jeg til en meget lav pris i Føtex sammen med den øvrige fiskekonserves. Resten af dåsens indhold frøs jeg ned i en plastbøtte til en anden god gang Caesarsalat.

Caesarsalat med et Twist til 2 personer


Ingredienser:

Salat:
100 g. sorte bønner
½ avocado
100 g. røget laks
1 romainesalat
½ bakke feldsalat

Dressing:
1 sardin fra dåse
½ æggeblomme, evt. pastauriseret
1 fed hvidløg
4 tsk. rapsolie
½ dl. Cheasy Fraiche
1 tsk. sennep
1/4 tsk. worcestershiresauce
1/4 tsk. salt
peber

50 g. ciabattabrød
20 g. parmesanost

Fremgangsmåde:

1. Bønnerne lægges i en plastbøtte og overhældes med vand. Udbløder til dagen efter.

2. Skyld bønnerne grundigt og kog dem i rent vand med lidt salt ca. 30 min. Hæld vandt fra og afkøl.

3. Mos sardinen og rør sammen med æggeblomme, hvidløg, olie, Cheasy Fraiche, sennep, worcestershiresauce, salt og peber.

4. Skær brødet i tern og fordel på bagepapir. Bag i ovnen ved 225 grader 1-2 min til brødet er sprødt.

5. Snit romainesalaten groft og skær avocadoen i tern. 

6. Vend romainesalat, feldsalat og bønner med dressingen. Vend avocado og laks i tern forsigtigt i.

7. Fordel salaten på to tallerkerner. 

8. Pynt med brød og høvlet parmesanost og server.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar