tirsdag den 28. januar 2014

Frikadeller med Gulerod og en Lækker Kålsalat




Normalt er jeg ikke særlig kulhydratforskrækket. Jeg spiser ikke bare løs af dem, men skærer dem heller ikke ud af min kost, da jeg mener, at de er en vital del af denne og at kroppen ikke på nogen  måde har godt af at undvære kulhydraterne.

Denne ret kan dog sagtens spises uden andet tilbehør. Frikadellerne er fulde af gulerødder, så portionen giver mange, og salaten er i rigelig mængde og fuld af gode sager, der mætter både krop og sjæl. 

Hvis du ønsker det kan du servere pasta eller stegte kartofler til retten.

Frikadeller med Gulerod og Lækker Kålsalat til 2 personer


Ingredienser:

Frikadeller:
1 løg
200 g. hakket svinekød 5 %
1 fed hvidløg
½ æg
½ dl. vand
1½ spsk. mel
salt og peber
75 g. groftrevne gulerødder
2 tsk. oliemargarine

Kålsalat:
300 g. spidskål
1 tsk. sukker
½ tsk. groft salt
50 g. tørrede abrikoser
1 æble
25 g. mandler
25 g. rosiner

Dressing:
½ bdt. persille
1 dl. Cheasy Fraiche
½ spsk. mayonnaise
½ spsk. sød sennep
salt og peber

Fremgangsmåde:

1. Hak løget fint og rør det med kød, finthakket hvidløg, æg, mel og vand. Krydr med salt og peber.

2. Rør gulerødderne i farsen og lad den hvile på køl 30 min.

3. Snit spidskål fint og bland med sukker og salt. Vrid kålen godt i hænderne.

4. Rør Cheasy Fraiche med mayonnaise, sød sennep, hakket persille, salt og peber. 

5. Skær æblet i tern og hak mandler og abrikoser. Bland i kålen med rosiner.

6. Vend dressingen i salaten.

7. Form farsen til 8 frikadeller og steg i oliemargarine. Server med kålsalat.



2 kommentarer:

  1. Hej, meget lækker opskrift, forsæt det gode arbejde. hilsen www.kaffeelsker.wordpress.com

    SvarSlet
  2. De kommer på min madplan i næste uge :-)

    SvarSlet