lørdag den 18. januar 2014

Napoleonshatte




Jeg har aldrig før bagt napoleonshatte, og til min fødselsdag, hvor jeg gerne skulle kunne hygge med gæsterne det meste af tiden i stedet for at stå i køkkenet, valgte jeg at bage dem her dagen i forvejen. Og gud hvor er det dog nemt. Det er så ligetil at alle kan gøre det, og det tager kun ganske kort tid (når man ser bort fra dejens køletid).

Jeg puttede ren marcipan i napoleonshattene, men traditionelt er der kransekagemasse i. Jeg synes personligt at marcipan smager meget lækrere, men det er helt op til en selv. 

Napoleonshatte, 30 stk.


Ingredienser:

300 g. mel
200 g. koldt smør
100 g. sukker
1 æg

300 g. marcipan
200 g. mørk chokolade

Fremgangsmåde:

1. Bland mel og sukker og smuldr smørret heri. Saml dejen med ægget og ælt kort til en glat dej. Læg i køleskabet mindst ½ time.

2. Tril marcipanen til 30 kugler.

3. Rul dejen ud og udstik cirkler på ca. 6 cm. Læg en kugle marcipan på hver og fold dejen op om. Tryk lidt fast.

4. Læg hattene på bagepapir på to bageplader og bag ca. 10 min ved 200 grader. Lad dem køle helt af.

5. Smelt chokoladen over vandbad og dyp bunden af hattene heri. Stil dem på bagepapir og sæt dem koldt til chokoladen er stivnet. Opbevares i lufttæt beholder og køligt. 






Ingen kommentarer:

Send en kommentar