torsdag den 5. juni 2014

Lækre Boller med Knækket Hvede, Solsikke og Sesam




Så er det igen blevet tid til at fylde fryseren med nogle lækre boller til morgenmaden. Min morgenmad består oftest af en bolle - som den er. Altså uden smør, ost osv. Den skal derfor være nem at tage med og ikke drysse alt for voldsomt, hvilket er grunden til at jeg sjældent pynter mit brød med alt muligt. 

De her boller er i den lyse ende af skalaen, men der er dog både fuldkorn og kerner i.

Lækre Boller med Knækket Hvede, Solsikke og Sesam, 16 stk.


Ingredienser:

15 g. gær
2 1/2 dl. vand
2 1/2 dl. kærnemælk
1 spsk. akaciehonning
1 tsk. salt
100 g. knækkede hvedekerner
25 g. solsikkefrø
25 g. sesamfrø
ca. 500 g. hvedemel

Fremgangsmåde:

1. Rør gæren ud i lunkent vand og rør kærnemælk, honning, salt, hvedekerner, solsikkefrø og sesamfrø i.

2. Tilsæt melet lidt ad gangen og ælt grundigt. 

3. Dejen hæver lunt og tildækket halvanden time.

4. Ælt dejen igennem og del i 16 stykker. Form til boller og sæt dem på en bageplade.

5. Efterhæver lunt og tildækket 45 min.

6. Bager ca. 15 min ved 200 grader.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar