tirsdag den 26. august 2014

5-kornsboller





Den anden dag fandt jeg en pose 5-kornsblanding i min bagekasse. Ja, jeg har sådan en kasse med alt det jeg bruger, når jeg bager brød, og normalt er der faktisk ikke sådan noget som 5-kornsblanding, da jeg har det den indeholder i seperate poser. Men nu havde jeg den her, så jeg tænkte at den skulle bruges på nogle gode morgenmadsboller.

Du kan selv blande en 5-kornsblanding af f.eks. sesamfrø, hørfrø, solsikkefrø, knækkede hvedekerner, knækkede rugkerner elle:

r havregryn.

Bollerne er ret store, og ønsker du mindre boller bager du blot 24.


5-kornsboller, 16 stk.


Ingredienser:

350 g. 5-kornsblanding
6 dl. mælk (evt. sojamælk)

50 g. gær
2 spsk. olie
2 tsk. salt
2 tsk. sukker
ca. 500 g. hvedemel

Fremgangsmåde:

1. Bland mælk og 5-kornsblanding i en gryde og bring i kog under omrøring. Kog 1-2 min og hæld i en stor skål. Lad det køle på køkkenbordet 1-2 timer til det er lillefingervarmt.

2. Rør gæren ud i mælkeblandingen og tilsæt olie, salt og sukker.

3. Tilsæt mel lidt efter lidt og ælt grundigt. Hæver lunt og tildækket 1 time.

4. Ælt dejen igennem og form til 16 boller, der sættes på en bageplade. Hæver lunt og tildækket 30 min.

5. Bag bollerne 10-15 min ved 200 grader og køl dem af på en rist.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar