lørdag den 5. september 2015

Spinattærte med Parmaskinke og Gedeost




Jeg lavede denne tærte til en sammenskuds-julefrokost efter jul sidste år (Ja, den er lidt længe på vej). Efter jul synes jeg godt, at der må være noget utraditionelt på et julefrokostbord, og denne tærte er lidt sommerlig med sine middelhavsingredienser. Den kan naturligvis laves resten af året og er fin at spise i haven om sommeren. 

Når jeg skal have tærte med andre steder hen bager jeg den i en folieform. Så kan formen smides ud efter brug, og jeg skal ikke slæbe rundt på tunge tærtefade. Jeg bruger desuden gerne færdige tærtebunde, da de smager lige så fint som en hjemmelavet.

Opskriften er til 4 personer som hovedret, men rækker til 10-12 som del af en buffet.

Spinattærte med Parmaskinke og Gedeost til 4 personer 


Ingredienser:

1 tærtebund (gerne fuldkorn)
250 g. spinat
1 porre
100 g. parmaskinke
2 tsk. olie
salt og peber
2 æg
2½ dl. creme fraiche
1 fed hvidløg
200 g. gedeost (rulle)
50 g. pinjekerner

Fremgangsmåde:

1. Nip stilkene af spinaten og skyld dem grundigt i flere hold koldt vand. Lad dem dryppe af i en si.

2. Rens porren og skær den i skiver. Skær parmaskinke i tern.

3. Steg porre og parmaskinke i olie 2-3 min. 

4. Tilsæt spinat og steg til spinaten falder sammen og vandet er fordampet.

5. Smør en tærteform med olie og læg tærtebunden deri. Fordel spinatblandingen ovenpå.

6. Pisk æg, creme fraiche og presset hvidløg sammen. Krydr med salt og peber. Hæld blandingen over spinatfyldet.

7. Skær gedeosten i skiver og læg dem ovenpå fyldet. Drys pinjekerner øverst.

8. Bag 20-25 min ved 220 grader og server. 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar