mandag den 9. november 2015

Kartoffelfad med Laks




Først og fremmest undskyld billedet. Det så ikke slemt ud på komfuret, da jeg tog det, men det virker ikke super godt nu jeg ser på det. 

Alt i et fad og en arbejdstid på 15 min, det er lige hvad der skal til på en travl hverdagsaften. Retten er krydret med en creme fraiche sauce, og jeg havde en rest 18 % som jeg brugte i stedet for den sædvanlige 5 %. Bruger man 5 % vil der muligvis være lidt mere væske i bunden af fadet, men jeg tænker ikke, at det er et større problem. 

Kartoffelfad med Laks til 2 personer


Ingredienser:

200 g. laks
2 porrer
400 g. kogte kartofler
½ spsk. olie
salt og peber
1 dl. creme fraiche
3 tsk. sennep
½ tsk. paprika
2 spsk. hakket persille

Fremgangsmåde:

1. Skær porrerne i tynde skiver og steg dem i olie ca. 10 min til de er blevet bløde. 

2. Skær kartoflerne i mundrette stykker og læg dem i gryden til porrerne. Varm igennem 3-4 min. Krydr med salt og peber.

3. Hæld det hele i et smurt ildfast fad. Skær laksen i tern og fordel dem over kartoflerne. Tryk dem lidt ned mellem kartoflerne.

4. Rør creme fraiche sammen med sennep og paprika og smag til med salt og peber. Hæld over retten.

5. Gratiner ved 225 grader i 10 min og server med et drys hakket persille.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar