fredag den 6. november 2015

Flødekarameller




Jeg kan huske fra min barndom, at det var en langsommelig process at koge flødekarameller. Hvorfor ved jeg ikke, men i hvert fald er det blevet meget nemmere. Denne opskrift kan smages til på et hav af måder, og arbejdstiden er max 15 min. Karamellerne er rigtig gode at give som f.eks. en værtindegave. 

Vent med at skære karamellen til den skal spises. Hvis du skærer den før skal den pakkes ind, da den ellers flyder lidt ud. Du kan også hælde den varme masse i små smurte folieforme, men det er en noget omstændelig process. 

Flødekarameller, 2 små forme


Ingredienser:

3 dl. sukker
1 dl. piskefløde
60 g. smør
2 spsk. lys sirup
1 tsk. vanillesukker
2 leverpostejforme (10 x 10 cm) smurt med olie

Fremgangsmåde:

1. Brun 1 del sukker i en gryde.

2. Tilsæt resten af sukkeret, piskefløde, smør, sirup og vanillesukker. Bring i kog og kog ved høj varme ca. 5 min. Har du et sukkertermometer skal temperaturen være 115 grader. 

3. Hvis du vil tilsætte en smag, så gør du det nu.

4. Hæld massen i de to forme.

5. Lad karamellen størkne 4 timer på køkkenbordet og pak den derefter i en plastikpose. Hvis du vil give den som gave kan du klippe kanten af formene og pakke dem i cellofan med et bånd om. 

Forslag til smag:
2 spsk. kakao
2 tsk. revet citronskal
2 tsk. flagesalt
3 spsk. brunede hasselnødder, mandler eller pekannødder - grofthakket
2 spsk. saltede, grofthakkede peanuts
2 tsk. lakridspulver
2 spsk. ristede sesamfrø
3 spsk. hakket mørk chokolade
3 spsk. små kulørte chokoladeknapper
2 spsk. soltørrede bær

Ingen kommentarer:

Send en kommentar