tirsdag den 12. januar 2016

Nakkefilet i Vin




Jeg lavede faktisk denne ret med oksekød, og det blev ikke den form for pulled kød, som jeg gerne ville have haft, så jeg anbefaler at man får fat i nakkefilet'en i supermarkedet i stedet for at erstatte det med noget andet. Det smagte nu ganske fint, men jeg tror retten er endnu bedre med svinekødet.

Nakkefilet i Vin til 6 personer


Ingredienser:

1,8 kg. nakkefilet
mel
salt og peber
olie

4 rødløg, tynde ringe
2 fed hvidløg, finthakket
1 pk. rosmarin, finthakket
1½ dl. balsamico
5 dl. rødvin

Fremgangsmåde:

1. Bland mel med salt og peber og vend kødet heri. Brun det i olie i en stor stegegryde og tag det op af gryden.

2. Steg løgringe i olie uden at det tager farve i ca. 15 min til løgene er helt bløde.

3. Tilsæt rosmarin og hvidløg og steg kort.

4. Tilsæt balsamico og rødvin, bring i kog og læg kødet i. Læg låg på og lad kødet simre 3 timer. Vend det cirka hver halve time.

5. Tag kødet op og hold det varmt. 

6. Si saucen og hæld den tilbage i gryden. Skru helt op for komfuret og lad saucen koge godt ind 15-20 min. til en glaze. 

7. Smag til med salt, peber og evt. lidt honning hvis den er meget syrlig. Jævn hvis den er meget tynd. 

8. Server kødet i skiver med glaze og f.eks. ovnbagte kartofler og rodfrugter. 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar