lørdag den 25. juni 2016

Hjemmelavet Is med Rabarber og Hvid Chokolade




Jeg eksperimenterer en del med hjemmelavet is for tiden, og denne gang blev det prøvet med lækre bagte rabarber og hvid chokoladen. Smagen blev dejligt sommerlet. 

Isen laves traditionelt med piskefløde, og det kan du sagtens gøre, men ønsker du en lettere is, kan du erstatte al piskefløden med Maizena til piskning. Det fungerer perfekt, og isen smager stadig meget syndig.

Hjemmelavet Is med Rabarber og Hvid Chokolade til 6 personer


Ingredienser:

200 g. rabarber, meget små tern
50 g. rørsukker
4 æggeblommer
125 g. sukker
1 vanillestang
5 dl. piskefløde eller Maizena til piskning
100 g. hvid chokolade, gerne med knas eller nødder, grofthakket

Fremgangsmåde:

1. Vend rabarber med rørsukker og fordel på bagepapir i et ovnfast fad. Bag 20 min ved 150 grader. Køl helt af, gerne i køleskabet til næste dag.

2. Pisk æggeblommer, vanillekorn og sukker luftigt. 

3. Pisk fløden til skum og vend i æggende.

4. Vend rabarber (saften skal med) og chokolade i isen og sæt den i fryseren 30 min. Pisk isen igennem og frys igen 30 min. Gentag endnu en gang.

5. Hæld isen i en form beklædt med husholdningsfilm. Jeg bruger en 1½ liter rugbrødsform, men en springform er også god. Frys mindst 4 timer og tag ud af fryseren 15 min før servering. 





Ingen kommentarer:

Send en kommentar