søndag den 30. april 2017

Brownielagkage med Saltkaramel




Vi slår et smut væk fra de mange sunde grøntsager i dag. Jeg holder en forsinket fødselsdag for noget familie, og i den anledning skal der bages. Min familie er rigtig glade for lagkage, og da jeg ikke selv er helt så stor en fan, har jeg fundet denne lækkerbisken frem, som forhåbentlig kan gøre alle glade. Chokoladetunge browniebunde lagt sammen med saltkaramel ganache. Kagen bliver bedst hvis den bages dagen i forvejen og lægges sammen på dagen. 

Brownielagkage med Saltkaramel, 16 stykker


Ingredienser:

Lagkagebunde:
240 g. mørk chokolade
120 g. smør
4 æg
360 g. sukker
60 g. hvedemel
20 g. kakao
½ tsk. salt

Saltkaramelganache:
2 dl. piskefløde
120 g. sukker
2 spsk. glukosesirup
½ tsk. salt
200 g. mælkechokolade

Flagesalt

Fremgangsmåde:

1. Hak den mørke chokolade og smelt den over vandbad sammen med smørret.

2. Pisk æg og sukker luft og skummende og vend chokoladeblandingen i.

3. Sigt mel, kakao og salt i blandingen og vend forsigtigt sammen. 

4. Fordel dejen i en stor bradepande, jeg brugte den fra ovnen, beklædt med bagepapir og bag 10-15 min ved 175 grader. Kagen må ikke være helt gennembagt.

5. Lad kagen køle helt af og sæt den i køleskabet til næste dag.

6. Varm fløden op til kogepunktet og tag den af varmen.

7. Smelt sukkeret i en slip let gryde uden at røre i det. 

8. Når det er helt flydende og lysebrunt tages gryden af varmen med det samme og fløden tilsættes lidt efter lidt under konstant piskning med el-mikser.

9. Tilsæt glukosesirup og salt.

10. Hak mælkechokoladen fint og læg i en skål. Hæld karamelblandingen over og lad det stå 1 min. Rør derefter i blandingen til den er glat og blank. Sæt i køleskab til næste dag.

11. Del kagen i 3 eller 4 "bunde". Du kan evt. udstikke runde bunde, men der vil så være kage til lidt færre personer.

12. Fjern bagepapir fra bunden af kagebundene og smør dem med ganachen. Det er nemmest med en hård dejskraber. Der må gerne være lidt mere ganache på den bund, der skal øverst.

13. Læg bundene sammen og skær eventuelt kanterne lidt til. 

14. Drys med flagesalt og eventuelt guldstøv øverst, skær i passende stykker og server.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar