tirsdag den 2. maj 2017

Blomkålsgratin med Karry og Røde Linser




Jeg er ikke vegetar eller noget som helst andet, der begrænser hvad jeg tillader mig at spise. Jeg er dog meget bevist om, at hverken miljøet eller min krop har brug for at spise kød hver eneste dag, og jeg forsøger derfor at få mindst 2 kødfridage ind i madplanen.

Vegetarmad er meget andet end grøntsager. Det er kikærter, linser, bønner, tofu, pasta, ris, kartofler og mejeriprodukter. Med andre ord behøver det overhovedet ikke at være kedeligt. 

Blomkålsgratin med Karry og Røde Linser til 2 personer


Ingredienser:

1 lille blomkål i buketter
1 løg, finthakket
2 fed hvidløg, finthakkede
1 spsk. olie
1 spsk. karry
150 g. røde linser, skyllede og afdryppede
2 æg
1 dl. madlavningsfløde
1 tsk. salt
peber
3 spsk. rasp
2 spsk. hakket persille

Fremgangsmåde:

1. Læg blomkål i en gryde og hæld 4 dl. vand ved. Læg låg på og damp 8 min. 

2. Hæld vandet fra blomkålen og gem det. Hæld blomkålen i bunden af et smurt ovnfast fad.

3. Sauter løg og hvidløg bløde i olie ca. 4 min. Tilsæt karry og linser og steg kort.

4. Tilsæt 3 dl. blomkålsvand - spæd op hvis der ikke er nok - læg låg på og kog 10 min ved svag varme.

5. Pisk æggehviderne helt stive.

6. Pisk æggeblommer med madlavningsfløde og krydr med salt og peber.

7. Vend først linseblandingen og derefter æggehviderne i massen og hæld over blomkålen. 

8. Drys med rasp og gratiner i ovnen 45 min. Server med et drys persille. 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar