tirsdag den 9. maj 2017

Grove Hveder




Jeg er vokset op i en familie, hvor det er utænkeligt, at der ikke er hveder på store bededag. Det har holdt ved i mit voksenliv, men i disse moderne tider, må hvederne godt være lidt sundere end de var engang. Derfor har jeg denne gang bagt dem med grahamsmel og uden den store mængde sukker, som hvidt brød ofte indeholder. Hvederne egner sig fortrinligt til morgenmaden.

Grove Hveder, 12 stk.


Ingredienser:

50 g. gær
½ dl. lunkent vand
2 dl. mælk
1 æg
1 tsk. salt
1 tsk. sukker
50 g. blødt smør
100 g. grahamsmel
1 tsk. stødt kardemomme
ca. 450 g. mel

Fremgangsmåde:

1. Rør gæren ud i vand og tilsæt mælk, æg, salt, sukker, smør, grahamsmel og kardemomme. Rør godt sammen.

2. Tilsæt melet lidt efter lidt og ælt dejen godt. Hæver lunt og tildækket 1 time.

3. Ælt dejen igennem og del den i 12 stykker. Rul til boller og læg dem i en bradepande ca. 20x30 cm beklædt med bagepapir. Bollerne skal ligge med 2 cm. mellemrum. Hæver lunt og tildækket 45 min.

4. Bag bollerne 15-20 min ved 200 grader til de er gyldne på toppen. Lad dem køle af i bradepanden. 

5. Flæk bollerne og rist dem på begge sider. Server med smør og evt. ost, marmelade eller pålægschokolade.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar