søndag den 25. februar 2018

Sukkerfri Limonade med Ingefær





I min ugentlige kasse fra Aarstiderne er der ofte citroner, ingefær og lignende, og der er mere end jeg når at få brugt. Jeg har derfor forsøgt mig med denne limonade. Jeg ønsker ikke en masse sukker i mine drikkevarer, og limonaden er derfor kunstigt sødet. Hvis du hellere vil have sukker i, så tilsætter du 250 g. sukker sammen med det kogende vand og rører det ud i vandet, før du sætter det på køl. 

Limonaden er stærk og skal blandes op med lige dele danskvand eller almindeligt koldt vand - 1 del limonade til 1 del vand.

Jeg konserverer saften med Atamon, så den kan holde sig længere i køleskabet. Hvis du skal bruge saften indenfor et par dage, er det ikke nødvendigt.


Sukkerfri Limonade med Ingefær, 1½ liter


Ingredienser:

3 usprøjtede citroner
25 g. frisk ingefær
1½ dl. kogende vand
flydende sødemiddel
1 spsk. Atamon

Fremgangsmåde:

1. Halver citronerne og pres saften ud. Sæt den på køl. 

2. Skræl ingefæren og skær den i små tern. 

3. Læg citronskaller og ingefær i en stor skål og hæld kogende vand på. Dæk med et låg (eller en tallerken) og sæt på køl 3 timer. 

4. Si saften i en finmasket si og tilsæt citronsaft gennem sien. Tilsæt sødemiddel så det svarer til 250 g. sukker og Atamon. 

5. Hæld saften på rene flasker eller en stor kande og dæk til. Sæt på køl. 

6. Fortynd saften med lige dele danskvand eller koldt vand, når den serveres. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar